30.5.23

DE FLOWERBIKEMAN

 

Toen de Amerikaan Warren Gregory met zijn vrouw Michelle in 2004 voor het eerst Amsterdam bezochten waren ze meteen verliefd op de stad. Als we hier toch eens konden wonen zeiden ze tegen elkaar toen ze op een bankje bij de sluizen aan de singel zaten. Warren was door een ongeluk afgekeurd en ook zijn vrouw was chronisch ziek, maar desondanks besloten ze naar Amsterdam te verhuizen om daar op een klein bootje te gaan wonen. Omdat ze voor hun vervoer door de stad op hun fietsen waren aangewezen en Michelle in de drukte al een paar keer haar fiets was kwijt geraakt, besloot Warren haar fiets te versieren zodat ze hem makkelijker terug kon vinden.

Omdat hij graag iets voor de stad wilde doen, besloot hij meer fietsen te versieren en die hier en daar in de stad neer te zetten. Vaak op toeristische plaatsen, maar soms ook, als herdenking op plekken waar minder prettige gebeurtenissen hebben plaats gevonden.

Inmiddels kent iedereen in Amsterdam Warren, als de "Flowerbikeman". Misschien niet persoonlijk, maar dan toch in ieder geval zijn talrijke creaties.

Op de foto: Warren op de plek, waar hij ooit samen met zijn vrouw het besluit nam om naar Amsterdam te verhuizen.



EEN WIJZE LES

Wanneer ik in Amsterdam wat overbodige spullen bij de chemokar inlever, word ik geholpen door een Turkse man. Vanwege de administratie moet hij mijn postcode en adres noteren. Wanneer hij dat doet, sta ik met verbazing te kijken, want hij schrijft van rechts naar links. Als ik hem vraag waarom hij dat doet, heeft hij daar de volgende verklaring voor: Misschien moeten we straks allemaal wel Chinees leren, dan heb ik alvast een streepje voor. Soms schrijf ik ook wel met mijn linkerhand. Als ik mijn rechter arm zou verliezen, dan heb ik dat alvast geleerd. Ik loop elke morgen drie rondjes door het park. Ik loop dan altijd twee rondjes vooruit en één rondje achteruit. Als mensen me vragen waarom ik dat doe, zeg ik altijd, dat je met achteruit lopen heel andere spieren gebruikt. Bovendien is het ook goed voor je hersenen. Je moet ze op een heel andere manier gebruiken.

Zo zie je maar weer, als je in Amsterdam je afval op de juiste manier inlevert kan je nog heel wat leren!


                                                   Ze zijn er weer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten